داروی سوزاننده ی چربی و درمان دیابت در تحقیقات بروی موش

محققین اعلام  نمودند که یک تزریق از داروی ساخته شده درشرکت روشه (ROG) که به منظور سوزاندن چربیها طراحی شده بود، درموشهای دیابتی، سبب نرمال شدن قند خون آنها به مدت بیش از یک هفته و کاهش وزن موشها شده است .

 این دارو ممکن است یک چربی نادر را که به گرم نگه داشتن بدن کمک می کند، فعال نماید. نتایج این تحقیق در مجله ی Science Translational Medicine به چاپ رسید.

کمپانی روشه می گوید: این درمان که هدفش چربی قهوه ای است می تواند با چاقی مرتبط با بیماری مبارزه کند. این ترکیب سبب افزایش مصرف انرژی و کاهش مقدار چربی ها در کبد و کاهش قند خون می شود.

به گفته ی junichiro Sonoda از مرکز تحقیقات کمپانی روشه در سوئیس این دارو وضعیت بیماری را تغییر داده و چربیهای کبد را از بین می برد و کلاً بدن را در وضعیت بهتری قرار می دهد. در حالیکه اکثر چربیها ذخیره کننده ی انرژی هستند، چربی قهوه ای مصرف کننده ی انرژی است و سبب گرم نگه داشتن بدن می شود.

 قبل از سال 2009 تصور می شد که این نوع چربی تنها  در کودکان وجود دارد تا اینکه سه گروه از محققین نشان دادند که مقادیر کمی از چربی قهو ه ای در بزرگسالان در گردن ، پره های شانه و در طول ستون فقرات باقی مانده است. یافت شدن چربی قهوه ای در بزرگسالان این ایده را برای یافتن راهی به منظور فعال کردن این چربیها در محققین زنده کرد. چنانچه دانشمندان بتوانند چربیهای قهوه ای را فعال کنند مقادیر بیشتری کالری سوازنده می شود و در طول زمان سبب سوزاندن چربیهای دیگر و کاهش وزن خواهد شد.

هورمونی بنام FGF21 سبب تحریک چربیهای قهوه ای می شود. در سال 2005 دانشمندان نتایج تحقیقات خود را در استفاده از این هورمون به چاپ رساندند.استفاده از این هورمون سبب طبیعی شدن مقدار قند خون درموشهای دیابتی و کاهش ذرات چربی (تری گلیسریدها) درخون می شود.

Sonoda می گوید: کمپانی های زیادی سعی در ساختن نمونه ی نوع ترکیب هورمون FGF21  داشتند ، اما شکل نوع ترکیب این هورمون در طول 2 ساعت از جریان خون خارج می شود و عملاً این درمان با شکست مواجه شد.

محققین کمپانی روشه آنتی بادیهایی ساختند که به رسپتورهایی که دریافت کننده ی پیام از FGF21 هستند، متصل می شوند . یکی از این رسپتورها FGFR1 نام دارد. بر خلاف اکثر داروهای حاوی آنتی بادی که برای مبارزه با سرطان بکار گرفته می شوند و از سیگنالهای رشد ممانعت می کنند، این آنتی بادیها سبب تحریک رسپتورها شده و در نتیجه تأثیرات هورمون FGF21 را القاء می کنند.

نتایج این تحقیق بهتر از انتظار محققین کمپانی رشه بود، به حدی که تنها یک تزریق سبب کاهش قندخون درموشهای دیابتی برای حدود 30 روز گردید، درحالی که ده درصد از وزن موشها نیز کاسته شد . این دارو سبب پایین آمدن بیش از حد قندخون نشد یعنی مضرات جانبی داروهایی نظیر انسولین را ندارد.

به گفته ی Sonoda : این آنتی بادی بیان چندین ژن را که در مصرف انرژی نقش دارند، تحریک می کند و تأثیرات ماندگاری را ایجاد می نماید زیرا از طریق مکانیسمی کاملاً متفاوت با داروهای فعلی عمل می کند.

براساس آمار انجمن دیابت آمریکا 26 میلیون نفر در امریکا به دیابت مبتلا هستند، به گفته ی Sonoda: عرضه ی این دارو به بازار مصرف ، چندین سال طول خواهد کشید زیرا کمپانی درحال بررسی این دارو بروی انسان است که در سه مرحله انجام خواهد شد و مراحل گرفتن تاییدیه از FDA نیز در پیش خواهد بود.

منبع: www. Bloomberg.com